Innoveren voor betere scholen

Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting

Kwalitatief betere scholen zorgen voor een verbetering van het leerrendement en een verlaging van het ziekteverzuim. Inclusieve, gezonde en duurzaam verbeterde scholen dragen daarnaast bij aan kansengelijkheid en klimaatdoelstellingen.

Tekst

Regeling Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting open

De regeling vanuit OCW voor de uitvoering van de eerste tranche van het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting is 19 december 2024 gepubliceerd. Van 1 mei tot en met 30 juni 2025 kunnen schoolbesturen een subsidieaanvraag indienen voor deelname aan het innovatieprogramma. Er is in de eerste tranche ruimte voor maximaal 28 bouwprojecten, verdeeld over drie verschillende leerlabs.

Meer informatie over de regelingNaar de checklistOp zoek naar een bundelpartner

Aanvragen verplicht gesprek

Tekst

Innoveren voor betere scholen

In het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting(IPOHV) leren we samen hoe we sneller en kostenefficiënter, betere schoolgebouwen kunnen bouwen, renoveren en vernieuwen. Daarbij staat de kwaliteit van het gebouw en de talentontwikkeling van leerlingen centraal. In het IPOHV gaan we innoveren op de in het Programma Onderwijshuisvesting ontwikkelde standaarden. Doel is om na de zomer van 2025 te starten met 28 projecten in drie leerlabs.

Sinds de toekenning krijgen we veel reacties en vragen. Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Deze vragen en antwoorden vullen we steeds aan. 

Veelgestelde vragen

Tekst

Standaard werkwijze

In leerlabs staat de ontwikkeling van repeteerbare en gestandaardiseerde producten, procedures en werkprocessen centraal. Door een gelijksoortige werkwijze bij alle deelnemende projecten te gaan hanteren, hoeven delen van het proces niet steeds bij ieder project opnieuw georganiseerd te worden. Dit draagt bij aan een verdere standaardisatie van de opgave.

Linker kolom

Leerlab 1
Parametrisch bouwen

In dit leerlab wordt toegewerkt naar een bouwstandaard voor het realiseren van geüniformeerde nieuwbouw scholenbouwsystemen voor het PO en VO. Dit op basis van een parametrisch basisontwerp. In 2024 is gestart met de ontwikkeling van de inkoopdocumenten en het parametrisch basismodel.

Middelste kolom

Leerlab 2
Processen en Procedures

In dit leerlab wordt geïnnoveerd op basis van landelijke standaarden bij de renovatieopgave van scholen. De aanwezigheid van 15 renovatieprojecten (PO en VO) maakt het aannemelijk te gaan ervaren of het werken met standaarden tot de gewenste proces- en productinnovatie gaat leiden.

Rechter kolom

Leerlab 3
Inclusieve scholen

In 2035 moet het onderwijsstelsel inclusiever zijn. Op dit moment is er nog weinig vastgelegd over wat inclusief onderwijs vraagt van schoolgebouwen. Het leerlab ´inclusieve scholen´ onderzoekt innovatieve ontwerprichtingen, om te komen tot een keuzewaaier voor inclusieve nieuwbouw en renovatie van schoolgebouwen.