Innoveren voor betere scholen

Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting

Kwalitatief betere scholen zorgen voor een verbetering van het leerrendement en een verlaging van het ziekteverzuim. Inclusieve, gezonde en duurzaam verbeterde scholen dragen daarnaast bij aan kansengelijkheid en klimaatdoelstellingen.

Tekst

Innoveren voor betere scholen

Met het innovatieprogramma willen we gaan innoveren op de ontwikkelde standaarden die binnen het Programma Onderwijshuisvesting tot stand zijn gebracht. Doel is om na de zomer van 2025 te starten met 28 projecten in drie leerlabs. Na de zomer van 2024 komt er meer informatie over hoe je mee kan doen. De werkzaamheden voor het innovatieprogramma zijn ondergebracht als de innovatieve vierde pijler van het Programma Onderwijshuisvesting.

Sinds de toekenning krijgen we veel reacties en vragen. We zijn volop bezig met het verder uitwerken van het programma. Komende periode wordt er wel steeds meer duidelijk. Op een aantal veelgestelde vragen hebben we al antwoorden voor je. 

Veelgestelde vragen

Tekst

Standaard werkwijze

In leerlabs staat de ontwikkeling van repeteerbare en gestandaardiseerde producten, procedures en werkprocessen centraal. Door een gelijksoortige werkwijze bij alle deelnemende projecten te gaan hanteren, hoeven delen van het proces niet steeds bij ieder project opnieuw georganiseerd te worden. Dit draagt bij aan een verdere standaardisatie van de opgave.

Linker kolom

Leerlab 1
Parametrisch bouwen

In dit leerlab wordt toegewerkt naar een bouwstandaard voor het realiseren van geüniformeerde nieuwbouw scholenbouwsystemen voor het PO en VO. Dit op basis van een parametrisch basisontwerp. In 2024 wordt gestart met de ontwikkeling van de inkoopdocumenten en het parametrisch basismodel.

Middelste kolom

Leerlab 2
Processen en Procedures

In dit leerlab wordt geïnnoveerd op basis van landelijke standaarden bij de renovatieopgave van scholen. De aanwezigheid van 15 renovatieprojecten (PO en VO) maakt het aannemelijk te gaan ervaren of het werken met standaarden tot de gewenste proces- en productinnovatie gaat leiden.

Rechter kolom

Leerlab 3
Inclusieve scholen

In 2035 moet het onderwijsstelsel inclusiever zijn. Op dit moment is er nog weinig vastgelegd over wat inclusief onderwijs vraagt van schoolgebouwen. Het leerlab ´inclusieve scholen´ onderzoekt innovatieve ontwerprichtingen, om te komen tot een keuzewaaier voor inclusieve nieuwbouw en renovatie van schoolgebouwen.

Tekst

Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting in het kort

Download PDF