Transities vragen om een innovatieve mindset in onderwijshuisvesting
Echte vernieuwing in de onderwijshuisvesting begint volgens Yvette Watson met lef, nieuwsgierigheid en samenwerking. Tijdens de startbijeenkomst van de leerlabs van het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting gaf zij een inspirerende lezing over hoe transities kunnen slagen; door te leren, te vertrouwen en te experimenteren.
De uitdagingen in de onderwijshuisvesting zijn groot. Klimaatdoelstellingen, materiaaltekorten en maatschappelijke eisen rond inclusiviteit en circulariteit vragen om een andere manier van denken en werken. Als pleitbezorger voor innovatie en duurzaamheid in de gebouwde omgeving benadrukt Watson het belang van een innovatieve mindset: lef tonen, mislukkingen durven omarmen en samenwerken over sectorgrenzen heen. Alleen zo kunnen we loskomen van vastgeroeste routines in bouw, ontwerp en onderwijs.
De boodschap van Yvette sluit naadloos aan bij het doel van het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting: ruimte creëren om te leren van experimenten, succesvolle innovaties op te schalen en belemmerende regels los te laten. Ze benadrukt dat opdrachtgevers hierin een sleutelrol spelen. Niet door alleen minimale eisen te stellen, maar door de markt te stimuleren tot innovatie. Met vertrouwen, openheid én durf.
Het artikel ‘Transities en innovatieve mindset in onderwijshuisvesting’ zet de belangrijkste inzichten, voorbeelden en lessen uit haar keynote op een rij. Een aanrader voor iedereen die werkt aan duurzame, inclusieve en toekomstgerichte schoolgebouwen.
Naar het artikel