Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting
Kwalitatief betere scholen zorgen voor een verbetering van het leerrendement en een verlaging van het ziekteverzuim. Inclusieve, adaptieve, gezonde en duurzaam verbeterde scholen dragen daarnaast bij aan kansengelijkheid en klimaatdoelstellingen.
Tekst
Regeling eerste tranche Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting
De regeling vanuit OCW voor de uitvoering van de eerste tranche van het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting is 19 december 2024 gepubliceerd. Van 1 mei tot en met 30 juni 2025 konden schoolbesturen een subsidieaanvraag indienen voor deelname aan het innovatieprogramma. Er is in deze eerste tranche ruimte voor maximaal 28 bouwprojecten, verdeeld over drie verschillende leerlabs. De aanvraagperiode voor de subsidieregeling is gesloten.
Tekst
Innoveren voor betere scholen
In het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting(IPOHV) leren we samen hoe we sneller en kostenefficiënter, betere schoolgebouwen kunnen bouwen, renoveren en vernieuwen. Daarbij staat de kwaliteit van het gebouw en de talentontwikkeling van leerlingen centraal. In het IPOHV gaan we innoveren op de in het Programma Onderwijshuisvesting ontwikkelde standaarden. Doel is om na de zomer van 2025 te starten met 28 projecten in drie leerlabs.
Sinds de toekenning krijgen we veel reacties en vragen. Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Deze vragen en antwoorden vullen we steeds aan.
Op deze verzamelpagina vind je actuele documenten, zoals de presentatie van de regiobijeenkomsten en voorbeeld e-mails die je kunt gebruiken.
Tekst
Standaard werkwijze
In leerlabs staat de ontwikkeling van repeteerbare en gestandaardiseerde producten, procedures en werkprocessen centraal. Door een gelijksoortige werkwijze bij alle deelnemende projecten te gaan hanteren, hoeven delen van het proces niet steeds bij ieder project opnieuw georganiseerd te worden. Dit draagt bij aan een verdere standaardisatie van de opgave.
Linker kolom
Leerlab 1
Parametrisch bouwen
In dit leerlab wordt toegewerkt naar een bouwstandaard voor het realiseren van geüniformeerde nieuwbouw scholenbouwsystemen voor het PO. Dit op basis van een parametrisch basismodel. In 2024 is gestart met de ontwikkeling van de inkoopdocumenten en het parametrisch basismodel.
Middelste kolom
Leerlab 2
Processen en Procedures
In dit leerlab wordt geïnnoveerd op basis van landelijke standaarden bij de renovatieopgave van scholen. In15 renovatieprojecten (PO en VO) gaan we leren of het werken met standaarden tot de gewenste proces- en productinnovatie gaat leiden. In dit leerlab werk je met het generiek Programma van Eisen renovatie IPOHV.
Leeswijzer generiek PvE
Rechter kolom
Leerlab 3
Inclusieve scholen
In 2035 moet het onderwijsstelsel inclusiever zijn. Het leerlab ´inclusieve scholen´ onderzoekt welke maatregelen en productinnovaties kunnen worden toegepast en effectief zijn om een inclusieve leeromgeving te realiseren, en wat de ruimtelijke en financiële consequenties hiervan zijn. Het ontwerpkader van het Oberon rapport en de NEN9120 zijn hierbij de uitgangspunten.
Naar inclusieve scholen