Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting
Kwalitatief betere scholen zorgen voor een verbetering van het leerrendement en een verlaging van het ziekteverzuim. Inclusieve, adaptieve, gezonde en duurzaam verbeterde scholen dragen daarnaast bij aan kansengelijkheid en klimaatdoelstellingen.
Tekst
Innoveren voor betere scholen
In het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting(IPOHV) leren we samen hoe we sneller en kostenefficiënter, betere schoolgebouwen kunnen bouwen, renoveren en vernieuwen. Daarbij staan de kwaliteit van het gebouw en de talentontwikkeling van leerlingen centraal. In het IPOHV gaan we innoveren op de in het Programma Onderwijshuisvesting (POHV) ontwikkelde standaarden.
Nationaal Groeifonds
Het Nationaal Groeifonds heeft aan het Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting 483,7 miljoen euro toegekend, waarvan 359,5 miljoen euro voorwaardelijk, voor in totaal ongeveer 132 bouwprojecten. Voor de eerste tranche van het innovatieprogramma is er 96 miljoen euro subsidie beschikbaar voor 28 bouwprojecten, verdeeld over 3 verschillende leerlabs.
Wil je meer weten over de achtergronden, de planning, of de concrete leerdoelen van de leerlabs? Een compleet overzicht vind je in het Jaarplan 2025-2026.
Jaarplan 2025-2026
Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Deze vragen en antwoorden vullen we steeds aan.
Op deze verzamelpagina vind je actuele documenten, zoals de presentatie van de regiobijeenkomsten.
Tekst
Standaard werkwijze
In leerlabs staat de ontwikkeling van repeteerbare en gestandaardiseerde producten, procedures en werkprocessen centraal. Door een gelijksoortige werkwijze bij alle deelnemende projecten te gaan hanteren, hoeven delen van het proces niet steeds bij ieder project opnieuw georganiseerd te worden. Dit draagt bij aan een verdere standaardisatie van de opgave.
Linker kolom
Leerlab 1
Parametrisch bouwen
In dit leerlab wordt toegewerkt naar een bouwstandaard voor het realiseren van geüniformeerde nieuwbouw scholenbouwsystemen voor het PO. Dit op basis van een parametrisch basismodel. In 2024 is gestart met de ontwikkeling van de inkoopdocumenten en het parametrisch basismodel.
Middelste kolom
Leerlab 2
Processen en Procedures
In dit leerlab wordt geïnnoveerd op basis van landelijke standaarden bij de renovatieopgave van scholen. In15 renovatieprojecten (PO en VO) gaan we leren of het werken met standaarden tot de gewenste proces- en productinnovatie gaat leiden. In dit leerlab werk je met het generiek Programma van Eisen renovatie IPOHV.
Naar leerlab 2
Rechter kolom
Leerlab 3
Inclusieve
scholen
In 2035 moet het onderwijsstelsel inclusiever zijn. Het leerlab ´inclusieve scholen´ onderzoekt welke maatregelen en productinnovaties kunnen worden toegepast en effectief zijn om een inclusieve leeromgeving te realiseren, en wat de ruimtelijke en financiële consequenties hiervan zijn. Het ontwerpkader van het Oberon rapport en de NEN9120 zijn hierbij de uitgangspunten.
Naar leerlab 3