Achterstandsscore 


Wat is het?

Een achterstandsscore voor scholen is een maatstaf die aangeeft in welke mate een school te maken heeft met onderwijsachterstanden. Deze scores worden berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en zijn gebaseerd op verschillende indicatoren, zoals het opleidingsniveau van de ouders en de thuistaal van de leerlingen.  

Om de achterstandsscores van scholen op te vragen, kun je de publicaties van het CBS raadplegen. Deze scores worden jaarlijks bijgewerkt en zijn vrij toegankelijk. Je kunt de scores vinden op de website van het CBS. Zie hieronder het stappenplan


Wat kan het?

De waarde van een achterstandsscore ligt in het identificeren en kwantificeren van onderwijsachterstanden op scholen. Deze score helpt om te bepalen welke scholen extra ondersteuning nodig hebben om gelijke onderwijskansen te bieden aan alle leerling. Door de achterstandsscore op te nemen als bundel-eis dragen we eraan bij dat het subsidiegeld daar terechtkomt waar dit het hardst nodig is.  

Hoe willen we het inzetten?

Als voorwaarde voor deelname aan leerlab 1 en 2 geldt dat ten minste 66% van de leerlingen van alle vestigingen binnen een bundel ingeschreven staat op een vestiging met een positieve achterstandsscore. Voor vestigingen van scholen voor speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs, of van speciale scholen voor basisonderwijs, geldt dat alle vestigingen worden beschouwd als een vestiging met een positieve achterstandsscore en wordt uitgegaan van de leerlingtelling van 1 februari 2024.  

IPOHV

Ons team staat klaar

Heb je een vraag naar aanleiding van een van onze kennisitems, activiteiten of praktijkvoorbeelden? Of heb je niet gevonden wat je zocht? 

Neem contact met ons op