Leeswijzer generiek PvE Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting
Wat is het generiek PvE?
Voor leerlab 2 is een generiek Programma van Eisen (PvE) renovatie Innovatieprogramma Onderwijshuishuisvesting ontwikkeld. Dit kan handige informatie zijn bij het indienen van de subsidieaanvraag.
In het generiek PvE zijn bovenwettelijke eisen en ambities vanuit de subsidieregeling van het IPOHV opgenomen (verder: de regeling), gericht op de voorgestelde productinnovaties (biobased en natuurinclusief) in leerlab 2. Een van de procesinnovaties in leerlab 2 is het beter en sneller doorlopen van processen en procedures, waaronder het werken met dit generiek PvE.
Wat kan het generiek PvE?
Voor leerlab 2 hebben we een PvE ontwikkeld dat inspeelt op de kansen en mogelijkheden van renovatie met de verplichte bovenwettelijke eisen en ambities vanuit de subsidieregeling. Bepaalde onderdelen zijn daarom vooraf bepaald, zoals de eisen omtrent ENG en Frisse Scholen klasse B (op de onderdelen binnenklimaat). Op andere onderdelen zijn er ambities gegeven in lijn met de regeling. In het (bouw)proces dienen deze onderdelen verwerkt te worden. Omdat we in leerlab 2 de partijen willen uitdagen, is er in het generiek PvE ook de mogelijkheid om meer te doen dan wordt voorgeschreven. Zo zou er bijvoorbeeld, door het slim combineren en integreren van mogelijkheden, van ENG naar Nul op de Meter (NOM) gegaan kunnen worden.
Hoe gebruiken we dit generiek PvE?
Alvorens met dit generiek PvE aan de slag te kunnen gaan, is het van belang dat er een helder beeld is over de (onderwijs)inhoud en de locatie van de school. Het generiek PvE renovatie Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting bevat drie onderdelen:
- Strategisch PvE
- Ruimtelijk PvE
- Technisch PvE
Het strategisch PvE speelt in op de kansen en mogelijkheden van de renovatie van een schoolgebouw met de verplichte bovenwettelijke eisen (opgenomen in de regeling). Aan de hand van het strategisch PvE kunnen vervolgens het ruimtelijk en technisch PvE geformuleerd worden (niet opgenomen in de regeling).
Eerst worden de ruimten gedefinieerd die nodig zijn voor de school, waaraan de ruimtespecifieke eisen worden gekoppeld. Daarnaast zijn er ruimte-overkoepelende technische eisen om rekening mee te houden, deze worden beschreven in het technische PvE bijvoorbeeld de dakopbouw. Op deze wijze komen we op een snelle en eenduidige manier van het strategische deel naar een uitvoerbaar ruimtelijk en technisch deel. Het resultaat is een Programma van Eisen voor het desbetreffende bouwproject, met hierin verwerkt de (onderwijs)inhoud, de locatiespecifieke voorwaarden en de bovenwettelijke eisen en ambities vanuit de regeling.
Wat omvat het generiek PvE niet?
Zowel de onderwijsinhoud als de locatie specifieke kaders en uitgangspunten, worden niet in het generiek PvE behandeld. Het is echter essentieel voor de opgave om ook hier een scherp beeld van te krijgen, zodat het generiek PvE optimaal gebruikt kan worden.
Elke school is uniek vanwege de onderwijsinhoud, denk hierbij aan de doelgroep, het onderwijsconcept, het leerlingaantal, en de combinatie met andere doelgroepen en functies zoals regulier en gespecialiseerd onderwijs, de kinderopvang of (jeugd)zorg. Welk onderwijs wordt ontwikkeld en hoe dit wordt gedaan, dat is de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur. Daarnaast is de locatie ook altijd uniek; een schoolgebouw staat in een dorp of stad met bijbehorende locatie-specifieke kaders en uitgangspunten. Dit wordt door de gemeente omschreven en vastgelegd in bijvoorbeeld een omgevingsplan.
Wijzigingsregeling
Je vindt het generiek PvE in de wijzigingsregeling van het IPOHV, die 24 april 2025 is gepubliceerd.